KEPENTINGAN PACKAGING

Imej mungkin mengandungi: teks


SEBAB KENAPA PACKAGING PRODUK ANDA HARUS KELIHATAN LEBIH MENARIK

Pada dasarnya packaging menjadi pelindung produk, kemasan produk, sumber informasi bagi para pengguna, dan daya tarik agar produk kita mampu bersaing dengan produk yang lain. Oleh itu, design packaging produk perlulah menarik. Ini kerana,

1)      mencerminkan Brand tersebut
Warna, font, dan logo mencerminkan identiti perniagaan anda sendiri. Design packaging produk yang baik akan mencerminkan perniagaan anda sesuai dengan karakter yang anda ketengahkan. Selain itu bentuk kemasan juga perlu disesuaikan sehingga kelihatan menarik. Dengan itu, semua ‘customer’ akan memahami bahwa packaging tersebut milik perniagaan anda.
2)      Menarik Minat Customer
Salah satu fungsi packaging produk adalah untuk menarik perhatian para pelanggan. Jika tidak memiliki design yang menarik, maka produk anda hanya akan menjadi tatapan para pelanggan sahaja, tanpa ada yang berminat untuk membeli. Justeru, banyak usahawan di luar sana yang bermain dengan skema warna dan design yang menarik demi meningkatkan daya tarik produk mereka.
3)      Sebagai perbezaan dengan pesaing
Beberapa perbezaan dari segi warna dengan para pesaing contohnya juga dapat memberi perbezaan di mata para pengguna. Justeru, mereka yang menggunakan design yang cerdik, makai a akan memperoleh matlamat target dalam dunia pasaran.

4)      Mempengaruhi Keputusan Potential Customer
Selain itu Packaging produk juga memuat kompsosisi bahan dan informasi nutrisi produk. Pada dasarnya informasi ini dapat mempengaruhi keputusan potensial customer untuk membeli produk Anda. Misalnya mereka yang sedang diet maka akan mencari makanan rendah kalori, atau bagi yang muslim akan melihat komposisi bahan dan label halal.
5)      Menghilangkan Kesan Bosan
Desain packaging dengan kemasan produk boleh terlihat menarik di mata pelanggan. Misalnya penggunaan warna-warna pucat atau pastel yang akan memberi kesan terhadap produk anda.

6)      Meningkatkan Branding
Packaging produk akan semakin efektif jika anda mampu mengimbangi antara indentiti brand dan design anda yang menarik. Sebagai contoh, Starbucks melakukan rebranding dengan menyederhanakan logo Starbuck, tapi membuat logo tersebut menjadi lebih mudah untuk diingat. Justeru bentuk packaging produk perlulah jelas, menarik dan mudah diingati di mata pelanggan.

Diharapkan maklumat ini serba sedikit dapat menambah pengetahuan anda. Nantikan informasi yang seterusnya.
Terima kasih.
CREATIVE BRILLIANT ARTS
LOCATED AT STATION 18, PENGKALAN PERAK.
Adress: NO.73A, JALAN PENGKALAN UTAMA 1, TAMAN PENGKALAN UTAMA, 31650 IPOH, PERAK.
Contact: 0175426061 😉
#ilmumanfaat
#strategiperniagaan
#duniaperniagaan
#maju
#jomkongsiilmu
#teknikperniagaan
#berjayaduniadanakhirat
#tipsperniagaan
#melayuboleh





Comments

Popular posts from this blog

KRITERIA PEMBUNGKUSAN YANG BERJAYA

CIRI- CIRI PEMBUNGKUSAN (PACKAGING)