KONSEP PEMBUNGKUSAN (PACKAGING)


Imej mungkin mengandungi: teks




KONSEP PEMBUNGKUSAN (Packaging)

Packaging atau pembungkusan adalah ilmu, seni, dan teknologi yang bertujuan untuk melindungi sebuah produk dalam aktiviti pemasaran. Funsgsinya adalah sebagai ‘media’ pelindung dari cuaca dan kotoran terhadap produk tersebut yang dipasarkan, yang juga sebagai penonjolan identiti produk tersebut. Secara umum, pembungkusan merupakan perkara yang penting juga dalam menyerlahkan sesuatu identiti sesuatu produk.
Konsep pembungkusan telah wujud sejak manusia mula berniaga. Setelah zaman industri di Eropah pada sekitar 1970-an, pembungkusan yang telah wujud menjadi satu bidang perdagangan yang penting.
Fungsinya adalah:
Ø Melindungi barangan dari segi fizikal
Ø Menjamin kualiti barangan
Ø Memudahkan kerja penghantaran, penyimpanan dan pameran barangan
Ø Menyampaikan maklumat barangan kepada pengguna
Ø Mengiklankan maklumat dan mempromosikan barangan
Diharapkan maklumat ini serba sedikit dapat menambah pengetahuan anda. Nantikan informasi yang seterusnya.
Terima kasih.
CREATIVE BRILLIANT ARTS
LOCATED AT STATION 18, PENGKALAN PERAK.
Adress: NO.73A, JALAN PENGKALAN UTAMA 1, TAMAN PENGKALAN UTAMA, 31650 IPOH, PERAK.
Contact: 0175426061 😉
#ilmumanfaat
#strategiperniagaan
#duniaperniagaan
#maju
#jomkongsiilmu
#teknikperniagaan
#berjayaduniadanakhirat
#tipsperniagaan
#melayuboleh

Comments

Popular posts from this blog

KRITERIA PEMBUNGKUSAN YANG BERJAYA

KEPENTINGAN PACKAGING

CIRI- CIRI PEMBUNGKUSAN (PACKAGING)