KONSEP PEMBUNGKUSAN (PACKAGING)

KONSEP
PEMBUNGKUSAN (Packaging)
Packaging atau
pembungkusan adalah ilmu, seni, dan teknologi yang bertujuan untuk melindungi
sebuah produk dalam aktiviti pemasaran. Funsgsinya adalah sebagai ‘media’
pelindung dari cuaca dan kotoran terhadap produk tersebut yang dipasarkan, yang
juga sebagai penonjolan identiti produk tersebut. Secara umum, pembungkusan
merupakan perkara yang penting juga dalam menyerlahkan sesuatu identiti sesuatu
produk.
Konsep
pembungkusan telah wujud sejak manusia mula berniaga. Setelah zaman industri di
Eropah pada sekitar 1970-an, pembungkusan yang telah wujud menjadi satu bidang
perdagangan yang penting.
Fungsinya
adalah:
Ø Melindungi barangan
dari segi fizikal
Ø Menjamin kualiti
barangan
Ø Memudahkan kerja
penghantaran, penyimpanan dan pameran barangan
Ø Menyampaikan
maklumat barangan kepada pengguna
Ø Mengiklankan
maklumat dan mempromosikan barangan
Diharapkan maklumat ini serba sedikit dapat
menambah pengetahuan anda. Nantikan informasi yang seterusnya.
Terima kasih.
CREATIVE BRILLIANT ARTS
LOCATED AT STATION 18, PENGKALAN PERAK.
Adress: NO.73A, JALAN PENGKALAN UTAMA 1, TAMAN
PENGKALAN UTAMA, 31650 IPOH, PERAK.
Contact: 0175426061 😉
#ilmumanfaat
#strategiperniagaan
#duniaperniagaan
#maju
#jomkongsiilmu
#teknikperniagaan
#berjayaduniadanakhirat
#tipsperniagaan
#melayuboleh
Comments
Post a Comment