KRITERIA PEMBUNGKUSAN YANG BERJAYA

KRITERIA PEMBUNGKUSAN YANG BERJAYA
Bukan mudah untuk memulakan sesuatu
perniagaan jika tidak tahu kepentingan. Jika dapat dilihat kebanyakkan produk
tempatan ‘Produk Melayu’ terlalu banyak kekurangannya yang tidak sama taraf
antarabangsa. Justeru kita perlulah mengkaji tentang ini dan membuat
pembaharuan strategi kita dengan melihat :
1)
Tarikan
Pembungkusan merupakan sesuatu tarikan
kepada produk itu sendiri tidak kiralah produk apa sekali pun, tetapi ‘Design’
keatas pembungkusan itu penting bagi menarik perhatian. Kajian terhadap
penggunaan warna, ‘Reka Bentuk’ dan jenis pembungkusan produk itu dapat memberi
aura positif kepada pembeli.
2)
Fungsi
Setiap penghasilan ‘PACKAGING‘, ia mempunyai tujuan yang tersendiri bagi
memelihara produk daripada berlaku sebarang kerosakkan. Setiap pembungkusan ada
‘Peranan‘ sendiri sebagai contoh sesuatu yang bersifat cecair akan diletakkan
di dalam botol bagi memastikan kualitinya terjaga. ‘Packaging‘ merupakan
perlindungan terhadap produk itu sendiri dan tidak berguna jika berjaya
‘Design‘ luaran ‘Packaging‘ tetapi dari segi penjagaan dan pemilihan bahan
untuk melindungi produk tidak berjaya.
3)
Label
‘Label‘ merupakan sesuatu yang penting
dalam proses ‘Design Packaging‘. Ini kerana, segala maklumat permakanan sesuatu
produk terletak di bahagian label bagi memudahkan pembeli membaca. Ia menjadi
kepentingan kepada pembeli bagi melihat proses makanan, nutrisi atau bahan
makanan pada label tersebut. Maklumat yang tertera pada bungkusan akan membuatkan
pembeli rasa untuk membeli tanpa perlu bertanya atau rasa ragu-ragu. Ia
memainkan peranan penting bagi memudahkan pelangan meneliti sebelum membeli.
4)
Logo
‘LOGO‘ memainkan peranan yang sangat
penting dalam proses pemasaran, tetapi pakej visual yang dapat menarik
perhatian pembeli. Penjelasan terhadap penekanan logo sesuatu produk di dalam
proses ‘Design Packaging‘ adalah penting dalam menunjukkan sesuatu penjenamaan
produk dengan produk yang lain terutama jika di letakkan pada rak pasaraya. ‘
5)
Warna
‘WARNA‘
memainkan peranan yang sangat penting dalam menghidupkan sesuatu ‘Design’. Design2 warna juga dapat membuatkan mata
pelanggan atau pembeli lebih tertarik kearah pembungkusan tersebut. Warna juga
memberi kesan terhadap pembungkusan seperti ingin menunjukkan perisa yang
berbeza. Warna juga memainkan peranan yang penting bagi menyerlakhan aura
terhadap sesuatu produk.
Diharapkan maklumat ini serba sedikit dapat
menambah pengetahuan anda. Nantikan informasi yang seterusnya.
Terima kasih.
CREATIVE BRILLIANT
ARTS
LOCATED AT STATION 18,
PENGKALAN PERAK.
Adress: NO.73A, JALAN PENGKALAN UTAMA 1, TAMAN
PENGKALAN UTAMA, 31650 IPOH, PERAK.
Contact: 0175426061 😉
#ilmumanfaat
#strategiperniagaan
#duniaperniagaan
#maju
#jomkongsiilmu
#teknikperniagaan
#berjayaduniadanakhirat
#tipsperniagaan
#melayuboleh
Comments
Post a Comment