PERKARA UTAMA BAGI SESEBUAH PEMBUNGKUSAN



PERKARA UTAMA BAGI SESEBUAH PEMBUNGKUSAN
Menurut Adduci & Keller (2008) terdapat empat PERKARA utama bagi sesebuah pembungkusan itu berjaya antaranya :
i)        Indentify
Identify merujuk kepada sejauh manakah pengguna boleh mengenali produk atau pembungkusan yang dipamerkan apabila mereka membelinya dan ianya menjadi asa kepada mereka bentuk bungkusan.
ii)      Functionality
Bagi setiap produk yang dibeli, para pengguna akan melihat dan memastikan bahawa keupayaan produk tersebut berfungsi . Keupayaan berfungsi oleh produk tersebut meningkatkan keyakinan pengguna kepada matlamat yang keinginan mereka untuk membeli
iii)    Personality
Personality merujuk kepada bagaimanakah maklumat yang di reka bentuk ke atas produk bungkusan berkesan, menarik, serta memberi impak tatkala melihat kali pertama dan berfungsi dengan baik? Maksudnya yang mudah ialah berjayakah reka bentuk pembungkusan mempengaruhi cita rasa pengguna untuk membeli?
iv)    Navigation
Navigation merujuk kepada pengguna mengetahui dalam mencari di mana memperolehi  produk yang dijual. Faktor ini sama seperti faktor identification, yang bergantung kepada gaya reka bentuk yang terdiri daripada Taipografi, Warna, Pattern, Huruf dan Rupa

Ternyata bahawa keempat-empat faktor yang dinyatakan di atas dapat membantu anda dalam mereka bentuk dalam menghasilkan packaging yang terbaik i, menarik dan berkesan.

Diharapkan maklumat ini serba sedikit dapat menambah pengetahuan anda. Nantikan informasi yang seterusnya.
Terima kasih.
CREATIVE BRILLIANT ARTS
LOCATED AT STATION 18, PENGKALAN PERAK.
Adress: NO.73A, JALAN PENGKALAN UTAMA 1, TAMAN PENGKALAN UTAMA, 31650 IPOH, PERAK.
Contact: 0175426061 😉
#ilmumanfaat
#strategiperniagaan
#duniaperniagaan
#maju
#jomkongsiilmu
#teknikperniagaan
#berjayaduniadanakhirat
#tipsperniagaan
#melayuboleh






Comments

Popular posts from this blog

KRITERIA PEMBUNGKUSAN YANG BERJAYA

KEPENTINGAN PACKAGING

CIRI- CIRI PEMBUNGKUSAN (PACKAGING)